Thursday, August 7, 2014


Tips Penjagaan Anak Yang Lelah

✔ Pemantauan berterusan - Anak perlu mendapat pemantau yang berterusan dari ibu bapa dan doktor dari segi simptom-simptom dan kekerapan diberi ubat.

✔ Penggunaan ubat yang betul dengan cara yang betul - ubat 'pelega' dan ubat 'pencegah' digunakan dengan betul.

✔ Penjagaan keaadan sekeliling - Sesetengah penghidap asma sangat sensitif dengan keadaan sekeliling mereka. Antara perkara- perkara yang boleh menyebabkan serangan asma termasuk asap rokok, habuk, cat serta bulu-bulu binatang peliharaan seperti anjing, kuching dan lain lain.

✔ Meningkatkan aktiviti fizikal - Ramai di antara kita yang menyangka mereka yang menghidap asma tidak boleh aktif seperti kanak- kanak lain. Akibatnya, aktiviti fizikal anak – anak ini dihadkan seperti tidak membenarkan mereka mengikuti kelas pendidikan jasmani di sekolah. Ini adalah satu fahaman yang tidak tepat.
Objektif rawatan adalah untuk memastikan kanak kanak tersebut dapat bermain dan aktif seperti biasa. Ibu bapa digalakkan berbincang dengan doktor tentang aspek ini kerana terdapat langkah langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan serangan asma akibat aktiviti fizikal yang berlebihan.

✔ Diari Asma - Ibu bapa disyorkan menyimpan ‘diari asma’ yang digunakan untuk mencatit simptom simptom lelah seperti yang diterangkan oleh doktor yang merawat. Diari asma dapat membantu doktor menilai tahap kawalan asma setelah sesuatu pelan rawatan dimulakan. Bawalah diairi ini setiap kali temujanji anda dengan doktor.

✔ Pelan tindakan asthma – ‘Asthma action plan ‘ - Pelan tindakan ini dapat memberi panduan kepada ibu bapa menegenai apa yang perlu dilakukan sekiranya anak tidak sihat. Tujuan pelan tindakan ini adalah untuk mengelakkan kelewatan memberi rawatan apabila anak mendapat serangan asma. Ini kerana rawatan awal yang bermula sebelum anak anak sampai ke klinik atau hospital boleh menyelamatkan nyawa.

ツ Muscare Aroma juga boleh membantu, caranya,
Lap seluruh badan, kemudian sapu Muscre Aroma ke seluruh badan terutamanya dada, leher, tekak. Di Hidung sapu dengan lebih kerap untuk memperbaiki pernafasan. Sapu Muscare Aroma atas tapak tangan dan sedut wangiannya. Amalkan selalu atau bila sakit. Untuk yang teruk, buat rendaman kaki. Letak air biasa, campur garam dan beberapa titis aroma. Rendam kaki dalam lebih kurang 7 minit. Duduk diam, tenangkan fikiran, pejam mata dan beristghfar.

Cara rawatan untuk sakit lain boleh didapati di http://rahsiamuscare.blogspot.com/p/muscare-aroma.html



☢ hotline __ 0139270703

No comments:

Post a Comment